Pozostałe kraje mogą brać z nas przykład. Polski biznes podbija Europę. „Jakość przynosi prestiżowe nagrody”
We Did It In Poland – cel kampanii
„Niech Europa usłyszy o naszych sukcesach, a Polacy docenią to, co polskie” – tak brzmi główne motto stworzonej i promowanej przez Fundację WłączeniPlus kampanii społecznej We Did It In Poland. Pomysłodawczynią akcji jest Olga Kozierowska - prezeska wspomnianej fundacji oraz członkini Rady Organizacji Pozarządowych ds. Prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej.
Inicjatywa ma na celu wykorzystać trwającą od stycznia 2025 roku prezydencję Polski w Unii Europejskiej do wzmocnienia wizerunku naszego kraju na arenie międzynarodowej, promowania rodzimych innowacji, skierowania uwagi na sukcesy Polaków w obszarze technologii i biznesu, a także do zwiększenia zainteresowania europejskich inwestorów współpracą z polskimi firmami. Dążenia twórców kampanii, by pokazać Polskę jako kraj nowoczesny i dynamicznie się rozwijający, nie są bezpodstawne, bowiem jesteśmy liderem wzrostu gospodarczego wśród gospodarek UE.
Za pozytywny skutek uboczny akcji We Did It In Poland można także uznać wzmacnianie tożsamości społecznej oraz dumy narodowej, która do tej pory budowana była w Polsce wyłącznie na wydarzeniach i postaciach historycznych. Fundacja WłączeniPlus w grudniu 2024 roku zleciła przeprowadzenie badań, według których aż 41% ankietowanych uważa, że w kwestii rozwoju technologicznego nadal jesteśmy daleko w tyle za zachodnią częścią świata. Jedynie 4% respondentów odczuwa satysfakcję z polskich innowacji w dziedzinie wynalazków. Warto więc uświadamiać Polaków, ile wspaniałych oraz docenianych na całym globie marek i projektów tworzonych jest nad Wisłą, ponieważ niewiedza, która jest głównym czynnikiem niesatysfakcjonujących wyników badań, zakrzywia obraz rzeczywistości.
Rozwój Polski w sektorze kosmicznym

512,55 miliarda dolarów – na tyle szacuje się wartość globalnego rynku kosmicznego w 2025 roku. Nie ma więc żadnych wątpliwości, że postęp technologiczny to gospodarcza przyszłość całego świata. Polska, mimo że jest nowym graczem w tej branży, może już pochwalić się znaczącym wkładem w segmencie satelitów, ekologicznych napędów rakietowych i technologii obserwacyjnych.
Polscy studenci zbudowali innowacyjny łazik planetarny. Dolecieliśmy w kosmos, używając ekologicznego paliwa. Konstruujemy drony, które analizują glebę i pomagają zwiększać plony, a w laboratoriach tworzymy systemy do monitorowania parametrów wód.
Polska liderem sektora stoczniowego w Unii Europejskiej

Trzeba powiedzieć jasno - polscy inżynierowie projektują i budują jedne z najlepszych jachtów na całym globie, dzięki czemu umacniają pozycję europejskiego lidera i zajmują drugie miejsce w skali świata pod względem produkcji uważanych za wzór jakości jachtów motorowych o długości kadłuba do 12 metrów.
- Co roku wysoka jakość produkowanych w Polsce jachtów przynosi im liczne prestiżowe nagrody i jeszcze więcej nominacji w konkursach organizowanych na całym świecie - zaznacza Michał Bąk, prezes Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych - Polskie Jachty.
W tej branży w Polsce działa około 1000 firm, które dają 50 tysięcy miejsc pracy. Według szacunków z rąk naszych inżynierów wychodzi rocznie 25 tysięcy nowych jachtów i łodzi, z czego aż 95% trafia do zagranicznych klientów. Eksportowane są one głównie do Europy Zachodniej, Ameryki Północnej i Australii. Wśród nabywców wymienić można m.in. światowej sławy sportowców czy członków rodzin królewskich, którzy najczęściej decydują się na zakup tzw. superjachtów, czyli jednostek najbardziej prestiżowych, które osiągają 44 metry długości.
Co istotne, pozycja lidera sektora jachtów w Europie nie przynosi korzyści wyłącznie polskim producentom, lecz także rodzimej branży naukowej, ponieważ pomiędzy przedstawicielami przemysłu stoczniowego a wybranymi uczelniami narodziła się współpraca w sferze badawczo-rozwojowej i kształcenia przyszłej kadry inżynierów zajmujących się projektowaniem jednostek pływających.
Polski przemysł jachtowy jest również silnie powiązany ze wszelkimi innowacyjnymi rozwiązaniami wspierającymi środowisko naturalne, na co pozwolił w głównej mierze dofinansowany z funduszy europejskich udział w projekcie TEcoNaut, który promuje wykorzystywanie ekologicznych materiałów do budowy łodzi.
Zminimalizowanie emisji szkodliwych substancji chemicznych to główny cel, który przyświecał twórcom z polskiej stoczni w Gdańsku podczas wykorzystania zaawansowanej techniki jednorazowej infuzji do stworzenia 43-metrowego kompozytowego kadłuba Sunreef 43M Eco. To przełom w globalnej branży jachtów, ponieważ zaprojektowana i zbudowana nad Bałtykiem jednostka jest największym katamaranem elektrycznym na świecie.
Polskie innowacje w sektorze finansowym, technologicznym i medycznym
Eksploracja kosmosu i produkcja jachtów to nie są jedyne obszary gospodarki, w których Polacy osiągają godne podziwu sukcesy. Na uwagę zasługują również te dziedziny przemysłu, które ułatwiają mieszkańcom Europy, jak i całego świata codzienne życie.
Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi. Budujemy ultraszybkie ładowarki samochodów elektrycznych. Chronimy zagrożone pszczoły za pomocą projektu start-upowego Bee Healthy Honey, a nawet wykonaliśmy pierwszą na świecie płatność spojrzeniem.
- Jestem bardzo dumna, że to właśnie moi współpracownicy jako pierwsi na świecie uruchomili pilota płatności okiem – zaznaczyła podczas inauguracji kampanii We Did It In Poland Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
- Mamy BLIKA, który jest dumą narodową i największym systemem płatności cyfrowych na rynkach europejskich. Mamy kompetencje, mamy świetnych ekspertów od regulacji europejskich – zapewnił w trakcie tego samego eventu Dariusz Mazurkiewicz, CEO BLIK.
Odpowiedzią na potrzeby użytkowników sieci jest także Booksy, czyli aplikacja do rezerwacji wizyt w branży usługowej, głównie kosmetycznej. - Te potrzeby są analogiczne na wielu rynkach i ta uniwersalność pozwala nam na skalowanie biznesu i obecnie działamy na ponad 20 rynkach na całym świecie – mówi Marta Chmielewska, head of marketing Booksy Polska.
Łatwe i szybkie zakupy online zapewnia nam natomiast platforma Allegro, a bezproblemowy i bezkontaktowy odbiór przesyłek – Paczkomat InPost.
Polacy stworzyli także bioniczną trzustkę, tj. w pełni funkcjonalny, drukowany metodą 3D bioniczny organ oraz opracowali niespotykaną dotąd w nauce niezwykle precyzyjną technologię wykrywającą pęknięcia DNA.
Więcej na temat innowacyjnych rozwiązań, których pomysłodawcami są Polacy, można przeczytać na oficjalnej stronie kampanii We Did It In Poland: https://wediditinpoland.eu/innowacje/.